FILME 2015

THE WALK

THE WALK

Stacks Image 255
THE WALK
THE WALK Created with Sketch.

DIN 9 OCTOMBRIE 2015 LA CINEMA

O poveste imposibilă, dar adevărată, noul film al lui Robert Zemeckis, The Walk- Sfidează limitele, este un film de acţiune, care se adresează tuturor categoriilor de spectatori cu vârste cuprinse între 8 şi 80 de ani.
Filmul este un omagiu adus fostelor turnuri ale World Trade Center, o experienţă vizuală 3D şi IMAX® cum nu s-a mai văzut.
La data de 7 august 1974 – cu o zi înainte ca Richard Nixon să–şi anunţe demisia din funcţia de preşedinte al Statelor Unite – Philippe Petit, un acrobat francez, i-a surprins pe new-yorkezi cu o traversare la mare înălţime între cele două turnuri gemene ale World Trade Center, care erau aproape complet finisate şi doar parţial ocupate. Pietonii grăbiţi s-au oprit din drumul lor ca să se uite în sus. Ei au văzut imposibilul: un om dansa pe cer, aparent plutind în aer, fără niciun sprijin.
Acum, cu patruzeci de ani mai târziu, Zemeckis – unul dintre cei mai talentaţi regizori de cinema în folosirea tehnologiei pentru redarea unei povestiri emoţionale – îi pune pe spectatori în postura lui Petit. The Walk-Sfidează limitele, un spectacol epic pentru marele ecran, dă spectatorilor ocazia să ajungă acolo unde numai unul dintre oameni a putut ajunge – la etajul 110, suspendat în aer, mergând pe o sârmă între cele două turnuri ale World Trade Center.
“Când am auzit pentru prima dată povestirea, m-am gândit: ‘Dumnezeule, filmul ăsta trebuie făcut neapărat, iar în al doilea rând, trebuie realizat în 3D,” explică Zemeckis. “Când te uiţi la un acrobat care merge pe sârmă, te uiţi la el de jos în sus, dar nu obţii aceeaşi perspectivă ca şi atunci când ai merge pe sârmă. Filmul nostru urmează povestirea lui Petit, dar în plus, îţi dă şi posibilitatea de a merge alături de Philippe şi de a privi totul din perspectiva 3D, oferindu-ţi un spectacol inedit şi emoţionant.”
Filmul este spectaculos, emoţionant şi palpitant, cu o intrigă care te ţine cu sufletul la gură, în timp ce Petit şi echipa sa realizează imposibilul. “Îmi place că un bărbat – un artist acrobat – reuşeşte o astfel de performanţă,” afirmă Zemeckis. “Fapta în sine este ilegală, periculoasă, dar nu face rău nimănui. De asemenea ea te transportă în altă epocă – în ziua de azi nu mai vezi astfel de lucruri. E aproape ca o fabulă.”
“Philippe a văzut cele două turnuri şi a tras cu creionul o linie de unire între ele, spunând: ‘Trebuie să pun o sârmă între ele; trebuie să traversez pe acolo.’ În mintea lui, el considera că cele două turnuri au fost construite pentru ca el să realizeze această performanţă,” spune Zemeckis. “Ceea ce e uimitor la Philippe şi ceea ce face ca povestirea aceasta să fie unică şi totodată universală este faptul că această dorinţă îi stăpâneşte pe toţi artiştii. Dacă întrebi un artist: De ce ai pictat asta? De ce ai compus muzica asta? De ce ai făcut filmul ăsta? – nu vei căpăta niciun răspuns. Oricine ar avea un astfel de vis extraordinar, ar gândi exact ca Philippe – că trebuie să facă asta, indiferent de costuri.”

Nu numai că filmul ne arată cine era el înainte şi cum a ajuns să fie acrobat pe sârmă (copilăria lui, tatăl de împrumut etc.), dar ne arată pentru prima oară şi imagini în mişcare de pe sârmă – nu numai din punctul de vedere al spectatorilor ci şi din cel al lui Petit. “Singurele imagini din timpul traversării sunt nişte fotografii,” explică Joseph Gordon-Levitt, care-l interpretează pe Petit în filmul lui Zemeckis. “Fotografiile sunt incredibile, dar experienţa e cu totul alta atunci când vezi oraşul desfăşurându-se sub ochii tăi. Pentru mine, a fost o experienţă unică să realizez un film în care să ai posibilitatea de a intra în pielea lui Philippe, de a trăi momentul, speranţele, temerile, sau toate imperfecţiunile care până la urmă au făcut totul posibil. Făcându-i pe spectatori părtaşi la întâmplare, aducându-i în preajma personajului principal pentru a vedea totul prin ochiii lui, reprezintă o experienţă cu totul diferită.”

“Aceasta e o întâmplare reală, “ spune Zemeckis, “până în cel mai mic detaliu, dar cu o atmosferă de poveste – dintr-un alt timp şi spaţiu – iar eu am vrut să combin realul cu figurativul.”

Din fericire, coordonatorul de efecte vizuale Kevin Baillie s-a implicat încă de la început, în proiectul The Walk- Sfidează limitele. “M-am implicat în proiect încă de acum 6-7 ani,” afirmă el. “Robert şi cu mine lucram la A Christmas Carol, dar el a avut această idee grozavă să facem un film despre acrobatul francez care a traversat distanţa dintre cele două turnuri pe sârmă.”
Proiectul era extrem de atrăgător pentru coordonatorul de efecte VFX, datorită provocării imense pe care o reprezenta: New York-ul anilor 1970, văzut de la sute de metri înălţime, dintre cele două turnuri, care s-au prăbuşit între timp, trebuia să fie creat de la zero. “Trebuia să refacem totul, de la holul de intrare din World Trade Center şi până la New York-ul anului 1974. Departamentul de scenografie a trebuit chiar să construiască pe platou o porţiune gigantică din acoperişul unuia dintre turnuri. Era un decor gigantic, nemaiîntâlnit, împresurat de ceaţă, de pe care se putea vedea oraşul, care trebuia creat digital pe baza fotografiilor de epocă. Din păcate, clădirile pe care le arătăm nu mai există, dar ele trebuia să arate 1000% reale şi actuale, pentru că ele reprezintă centrul emoţional al filmului. Abia de curând s-a dezvoltat tehnologia care îţi poate reda astfel de imagini. Iar acest lucru nu e posibil decât în cinematografie. E interesant faptul că am găsit inclusiv oameni care-şi aduc aminte cum se schimbau culorile turnurilor, în funcţie de direcţia din care bătea soarele. Noi vrem să aducem un omagiu acestor clădiri, atât pentru ceea ce reprezintă ele cât şi datorită senzaţionalei acrobaţii a lui Philippe,” recunoaşte Baillie.
În acest fel, The Walk – Sfidează limitele îi transportă pe spectatori într-un moment din trecut când turnurile – sau cel puţin, percepţia noastră despre ele – s-a schimbat. “La început, nimeni nu era încântat de Turnurile gemene. Când erau în construcţie, toţi newyork-ezii considerau că seamănă cu două dulapuri. După ce francezul s-a plimbat între ele, lumea a început să le adore. Căpătaseră o personalitate aparte. Când Philippe Petit a făcut primul pas pe sârmă, ele au devenit dintr-o dată poetice şi s-au transfigurat.”
“Turnurile sunt prezente în film ca două personaje esenţiale,” adaugă Zemeckis. “Acesta este un moment glorios al umanităţii , care a devenit un eveniment important, ce nu poate fi uitat.”

Desigur, filmul n-ar fi fost posibil fără ajutorul lui Philippe Petit însuşi, care mărturiseşte că filmul redă exact întâmplarea reală. “Am văzut multe capodopere semnate de Robert Zemeckis, dar aceasta are o semnificaţie aparte pentru mine, pentru că vorbeşte despre un moment esenţial al vieţii mele,” afirmă Petit. “Trebuie să mărturisesc că am sărit de pe scaun când am văzut filmul, şi asta nu numai pentru traversarea pe sârmă, ci pentru întreaga aventură pe care am retrăit-o acum. Văzând filmul în IMAX 3D, m-am simţit transportat în trecut, în acea zi de august din 1974. Face parte din povestea vieţii mele, pe care o cunosc bine şi căreia îi cunosc finalul – şi totuşi m-am surprins gândind în sinea mea: ‘Sper că tipii ăştia vor reuşi!’ Dacă prin magia acestui film minunat aş putea să mă întorc la cea mai importantă zi din viaţa mea, imaginaţi-vă cum s-ar uita la film milioane de oameni. Pentru prima dată în istoria cinematografului, spectatorii vor fi cu toţii pe sârmă odată cu mine. E un film frumos, iar eu m-am îndrăgostit de el când l-am văzut.”
Petit spune că motivul pentru care această povestire devine o sursă universală de inspiraţie, este acela că povestea ne aduce în prim plan un artist care îşi pune tot sufletul în ceea ce face. “Este vorba despre diferenţa dintre un acrobat care se agaţă de o prăjină pentru a trece dincolo şi cineva ca mine care îşi duce viaţa pe celălalt tărâm,” spune el. “Primul dintre ei este uimitor, dar celălalt devine un exemplu pentru ceilalţi. După ce au văzut asta, oamenii mi-au spus :‘Îmi dă sentimentul că aş putea şi eu să-mi transform visele în realitate. Aş putea să mişc munţii din loc.’ Ai putea să înlocuieşti cuvintele ‘acrobat pe sârmă cu altele legate de altă profesie. Este vorba despre drumul în căutarea perfecţiunii, despre atenţia pentru detaliu, respectul pentru meserie –indiferent de meseria pe care o faci, grija pentru modul cum trăieşti.”




Copyright © 2012 - 2018 InterComFilm. Toate drepturile rezervate

Pagină web realizată de EyeProduct