FILME 2016

AL 5-LEA VAL

AL 5-LEA VAL

Stacks Image 49
AL 5-LEA VAL
AL 5-LEA VAL Created with Sketch.

DIN 22 IANUARIE 2016 ÎN CINEMATOGRAFE

În noul film Al 5-lea val, vedem că cele patru atacuri ucigaşe au decimat cea mai mare parte a planetei Pământ.
Cuprinsă de spaimă şi neîncredere, Cassie (Chloë Grace Moretz) fuge, încercând cu disperare să-şi salveze fratele mai mic. În timp ce se pregăteşte pentru cel de-al 5-lea val, inevitabil şi letal, Cassie face echipă cu un tânăr care ar putea deveni ultima ei speranţă – şi asta dacă ar putea avea încredere în el.

DESPRE FILM
“Cassie Sullivan este o adevărată eroină – dar ea n-ar folosi niciodată astfel de cuvinte pentru a se descrie. Ea ar spune că e o fată obişnuită, care şi-a pierdut fratele şi care e capabilă de orice sacrificiu pentru a-l găsi,” explică Chloë Grace Moretz, care interpretează rolul titular al lui Cassie Sullivan din producţia Columbia Pictures, după romanul de succes al lui Rick Yancey, The 5th Wave, primul dintr-o plănuită trilogie.

Cartea lui Yancey a fost publicată în 2013 aflându-se timp de 20 de săptămâni pe lista de bestsellere a New York Times şi întrunind aprecierile criticilor şi ale publicului. Cea de-a doua carte a trilogiei, The Infinite Sea, a fost întâmpinată cu acelaşi entuziasm şi succes, iar cea de-a treia, The Last Star, va fi pregătită pentru lansare în cursul acestui an.

În film, leagănul omenirii este supus unor atacuri teribile – cutremure de pământ, puls electromagnetic, boli şi epidemii –spaimele cu care trebuie să se confrunte mulţi dintre noi în viaţa de zi cu zi. Realizatorii au abordat lumea din filmul Al 5-lea val nu ca pe o lume imaginară, a viitorului, ci ca pe o lume reală în care spectatorul este obişnuit să trăiască. “Mie îmi place să realizez filme ştiinţifico-fantastice, pentru că ele îţi permit să explorezi lucruri interesante pe care le poţi aborda mai subtil şi nu frontal,” afirmă J Blakeson, care regizează filmul. “Poţi crea un concept sci-fi de anvergură, cum ar fi o invazie extraterestră şi să-l foloseşti pentru a spune într-un mod mai interesant, o poveste despre emoţiile şi problemele zilnice ale omului,.”
“E greu să mai laşi cartea din mână odată ce a-i început-o,” spune Tobey Maguire, care produce filmul împreună cu Graham King, Matthew Plouffe şi Lynn Harris. “Stilul romancierului este extrem de cinematografic, iar el a reuşit să redea o invazie extraterestră care atinge toate elementele unui science-fiction clasic, rămânând în acelaşi timp ancorat în real într-un fel care nu s-a mai văzut până acum pe ecran. Ideea că invazia se întâmplă în valuri pentru a distruge civilizaţia pare atât unică cât şi universală, fapt care-i ajută pe spectatori să se raporteze la ea. Căderile de curent electric, bolile, cutremurele de pământ, valurile tsunami — sunt ameninţări care fac parte din viaţa noastră actuală. Aceste aspecte fac ca povestea filmului să se deosebească de fantezia altor producţii science-fiction.”
Producătorul Graham King spune că deşi elementele fantastice ale filmului vor fi cele care vor atrage publicul, sentimentele vor fi cele care-l vor face să vibreze. “Contextul este cel al unei invazii extraterestre, al ameninţării că planeta va fi cucerită de forţe exterioare, dar punctul central va rămâne familia, care se luptă să se reîntregească şi să revină la normalitate,” spune el.

PRODUCŢIA ŞI EFECTELE VIZUALE
Filmul conţine secvenţe cu efecte vizuale elaborate dar, precizează coordonatorul de efecte vizuale Scott Stokdyk, ele sunt secvenţe imaginate la aceeaşi scară cu povestirea. “În ceea ce priveşte efectele din ziua de azi nu există limite, iar în timpul fazei de pre-producţie am fost tentat să augmentez aceste efecte tot mai mult. Dar viziunea lui J este că povestea pe care o transpunem pe ecran este o poveste personală,” spune Stokdyk. “De aceea a trebuit să-mi ajustez efectele vizuale astfel încât să corespundă unui rol secundar. Avem spectacolul gigantic al unui tsunami şi prezentăm locaţii din toată lumea, dar filozofia efectelor este să-i arate pe actori în situaţii de risc personal.”
Sarcina de a crea efecte la scară globală care afectează personajele – este cel mai bine ilustrată în secvenţa cutremur/tsunami, una dintre cele două cele mai mari secvenţe VFX din film. “La al doilea val, extratereştrii devastează lumea, determinând cutremure care, la rândul lor, cauzează valuri de tip tsunami pe întreaga planetă,” explică Stokdyk. “Secvenţa de tsunami îl ajută pe J să spună povestea acestui eveniment global – avem filmări cu efecte gigantice în New York, Florida şi Londra – care distruge şi cartierul lui Cassie. J a considerat că e mai bine să pună în contrast efectele valului tsunami cu cele mai restrânse ale unui cutremur, care vizează doar o zonă limitată, afectându-i pe Cassie şi Sam, care se află într-o pădure. Efectele vizuale din această secvenţă sunt mai subtile şi adaptate la scara unei experienţe personale.”
“Trebuia să doborâm copaci în jurul personajelor principale – iar unul dintre ei trebuia să le strivească căruţa,” explică David Waine, coordonatorul de efecte speciale. “Am realizat această secvenţă, montând sub pământ nişte puncte de ancorare, care erau ca un fel de balamale şi care ne-au permis să dăm drumul la copaci când era nevoie, fără să rănim pe actori.”
Efectele cauzate de valurile distructive trebuia redate de către scenograf pentru mai multe situaţii - pre-tsunami, post-tsunami şi post-epidemie – mai ales dacă vorbim despre strada familiei Sullivan, dintr-o zonă rezidenţială unde locuia multă lume. Într-o secvenţă, la o oră după tsunami, apa curge pe străzi, în alta, după ravagiile virusului, totul este uscat, dar casele sunt baricadate cu scânduri. Ceea ce a fost şi mai greu, spune scenograful Jon Billington, este faptul că atât secvenţa post-tsunami cât şi cea post-epidemie, au trebuit turnate în aceeaşi zi. Datorită magiei de filmare şi a unghiurilor camerelor de filmat, ei au reuşit să ducă la bun sfârşit această secvenţă complexă.
Când familia Sullivan fuge din calea prăpădului, membrii ei se opresc într-o tabără de refugiaţi. Realizatorii au găsit locaţia potrivită la Camp Calvin, undeva la periferia Atlantei. “Am găsit un câmp necultivat, unde am ridicat mai multe corturi şi am construit o piscină cu trambulină,” îşi aminteşte directorul artistic A. Todd Holland. “Trambulina va fi ulterior folosită pe post de turn de observaţie. Structura s-a aflat în centrul acţiunii şi chiar am folosit nişte imagini frumoase, care erau reflecţii din piscină.”
Când familia Sullivan este despărţită de evenimente, Cassie –care fuge singură, încercând să-şi regăsească fratele – trebuie să traverseze o autostradă, unde este împuşcată şi apoi salvată de către Evan Walker. Pentru această secvenţă, departamentul pentru scenografie a conlucrat cu oficialităţi statale şi de la Departamentul de transporturi , pentru a obţine permisiunea de a închide parcarea Joe Frank Harris Parkway şi şoseaua Red Top Mountain Road din Cartersville, Georgia.
“A fost o zi foarte grea pentru Chloë, deoarece Cassie este împuşcată şi se gândeşte că va muri prinsă sub maşină şi că şi-a părăsit fratele. Este o secvenţă puternic emoţională,” continuă Blakeson. “A fost de asemenea o zi importantă şi pentru departamentul artistic pentru că imaginea globală trebuie să fie aceea a unei autostrăzi pline de maşini părăsite. Trebuia să trecem de la un thriller de acţiune la un moment emoţional puternic. Dar toată lumea a ieşit bine până la urmă şi eu iubesc secvenţa asta. Circumstanţele respective au făcut astfel încât toată echipa de realizatori a dat tot ce avea mai bun.”
Cu două luni înainte de filmare, realizatorii au început să plănuiască secvenţa pe o machetă, folosind maşini de jucărie. Ulterior, cu trei zile înainte de filmare, echipa a început să aşeze în locaţie maşini de mărime naturală.
Căpitanul de la Transporturi, Doug Wright, afirmă, “Întreaga operaţiune a avut o precizie militară – maşinile şi întreg decorul trebuia să arate bine şi la locul lor înainte de răsăritul soarelui. Noi aveam 50 de maşini, am mai închiriat încă vreo 60 şi au mai venit încă vreo 30 de figuranţi cu maşinile lor, iar pentru amplasarea lor corectă am folosit 14 şoferi. Folosind vopsele şi un praf care dă aspectul de vechi, departamentul artistic a îmbătrânit maşinile, iar scenograful Jon Billington a ieşit el însuşi afară, pe întuneric, pentru a zdrobi cu un baros geamurile vehiculelor.
În ceea ce priveşte maşina sub care trebuia să fie strivită Cassie – o scenă legendară din roman – realizatorii au ales-o dintre 70 de vehicule, hotărându-se în final asupra unei camionete roşu cu alb.
Cassie este apoi salvată de Evan Walker, care o duce în casa sa de la marginea pădurii. Realizatorii au găsit pentru această secvenţă o casă de ţară veche de un secol, la distanţă de o oră de Atlanta.
“Ne-a făcut plăcere să filmăm secvenţa în care Cassie aleargă prin pădurea din vecinătatea casei,” relatează Roe. “În fugă, ea activează una dintre alarmele fixate de Evan pentru a-l preveni că terenul său a fost încălcat. El o fugăreşte pe Cassie şi o prinde în plină viteză, placând-o ca la rugby. A fost o secvenţă interesant de filmat pentru că trebuia să fie perfect sincronizată. Nu era necesară prea multă actorie, era mai mult o chestiune sportivă, de luptă corp la corp. M-am gândit că va trebui să folosim dublura lui Chloë pentru cascadorii, dar ea nici n-a vrut să audă, ‘Nu, nu! – pot să fac singură treaba asta!’ Trebuie să recunosc: Chloë e o persoană puternică.”




Copyright © 2012 - 2018 InterComFilm. Toate drepturile rezervate

Pagină web realizată de EyeProduct