FILME 2014

CUSCRII

CUSCRII

Stacks Image 225
CUSCRII
CUSCRII Created with Sketch.

DIN 24 OCTOMBRIE 2014 ÎN CINEMATOGRAFE

Era inceputul verii lui 2013 cand s-a strigat pentru prima oara “MOTOR!” la pelicula Cuscrii. Totul era organizat pentru un proiect frumos care promitea sa aduca buna dispozitie si chef de munca in fiecare dintre cele trei saptamani de filmare.

Povestea aduce din nou tematica deja omniprezenta in spatiul cinematografic romanesc, cea a comunismului si a ramasitelor acestuia, cu o mentiune importanta, aceea ca povestea filmului trateaza intr-o cheie dulce- amara drama unui ins care a fost ciomagit la Revolutie si care are surpriza vietii lui sa-l intalneasca pe “terrorist” chiar in casa cuscrilor. Mai précis, cuscrul este nimeni altul decat teroristul violent de la Revolutie. Cvadruplu de actori care merg magistral pe filonul comic al scenaraiului sunt Mircea Diaconu si Luminita Gheorghiu( familia instarita de Pipera, parvenitii care isi marita fata cea mica) si Marian Ralea si Gabriela Popescu( provincialii care descind dintr-o masina decenta, veniti de la Pitesti cu hainele bune ca sa se cunoasca cu socri).
Cu un scenariu semnat de Iulian Postelnicu si Alexandru Papadopol , filmul este regizat de Radu Potcoava, cel care in 2011 realiza scurtmetrajul Tatal meu e cel mai tare( Mentiunea Speciala a Juriului la Sarajevo 2012). El face si o sinteza personala a muncii lui la acest film, totul i-a fost clar de la bun inceput: “ Cam jumatate din actori ii aveam deja in minte, doar i-am sunat si au fost foarte draguti si au acceptat, pentru cealalta jumatate am tot dat castinguri, mai ales pentru cuplurile de tineri. Intr-un final, cred ca am facut alegerile potrivite.”
Filmarile s-au desfasurat aproape in totalitate in locatie, o vila somptuoasa din Pipera, cu piscina, curte mare cu gratar si baldachine, asa cum ii sta bine unui latifundiar prosper. Fiecare zi era incarcata de energie pozitiva, actorii fiind cei care propagau buna dispozitie. De departe cea mai emotionata si incantata de ce i se intampla a fost Ioana Blaj( Mariana), care parea ca astepta rolul acesta de ceva vreme: “O emotie foarte mare, practic e al doilea lungmetraj pe care il fac, cu un rol destul de mare. Au fost doi ani in care nu m-am aratat publicului larg si acum vin cu ceva consistent si am emotii pentru ce o sa fie..imi doresc sa fie bine si atunci sunt cu sufletul la gura.”
Si Paul Ipate( Ionut) cel cu care Mariana urmeaza sa se marite stie foarte clar ce l-a determinat sa accepte rolul: Celelalte perosonaje, conflictul paralel, povestea tatilor. Ca personaj, noi suntem niste oameni normali..povestea este un success. Mai mult, mizeaza pe o relatie foarte deschisa si coperanta cu partenera lui cu care a mai jucat doar o singura data intr-un scurt- metraj in facultate.
Filmul debuteaza cu cei mai tineri actori din film, Ioana Blaj si Paul Ipate, descriindu-i in doua secvente consecutive in care ii vedem la locul de munca, indragostiti si nerabdatori sa-si oficializeze relatia. Cum momentele de magie nu dureaza mult, facem cunostinta cu parintii lui Ionut care vin de la Pitesti ca sa-si cunoasca viitoarea nora si sa puna la cale ultimele pregatiri. Alice Ungureanu este nimeni alta decat Gabriela Popescu, acum o mama diferita fata de cea din Minte-ma frumos. “ Alice este o mamica dintr-un bloc de la Pitesti, careia i-a sosit timpul sa-si insoare baiatul cam pe neasteptate. Trebuie sa mearga sa isi cunoasca socrii, probabil ca asta este un stress nu numai pentru Alice ci si pentru toate mamicile si toate cuscrele din lume. Se aranjeaza asa ca o soacra-mare, ca e o soacra mare si trebuie sa se impuna sis a arate si bine si umflata asa ajunge la Bucuresti unde se desumfla pentru ca intra intr-o alta lume, un cartier cu vile opulente…”, declara Gabriea Popescu despre perosonajul pe care il interpreteaza.
Intalnirea celor doua familii este memorabilia, familia lui Ionut, modesta si cu aer provincial, paseste in casa opulenta din Pipera, unde dau peste toata familia Marianei, cele doua surori, ginerele usor tamp, Fabio, de sorginte italiana si evident, parintii Marianei, Suzana si Stefan. Luminita Gheorghiu si Mircea Diaconu, in rolul Suzanei si al lui Stefan, fac un cuplu echilibrat in care ea joaca rolul sotiei-victime, dar obisnuita deja cu un statut si un stil de viata, iar el, fost militar de cariera, cu un rol important la Revolutia din ’89, inca isi pastreaza regimul cazon( are o sala de sport amenajata cu eroi contemporani sau cu figuri din istoria poporului roman). Mircea Diaconu, are de data asta un alt rol de baiat “rau”, lucru care l-a incantat de la inceput: “ In primul rand e o placere pentru mine sa am parte de personaje( mi se inatmpla rar) mai rele, in nici un caz baietii buni, personajele serioase pentru ca in general astea au fost personajele mele.”
O intrebare fireasca a izvorat tocmai din distributia actorilor, poate ca era de asteptat ca Luminita Gheorghiu sa faca cuplu cu Marian Ralea( ar fi fost a doua oara, dupa filmul lui Stere Gulea, Sunt o baba comunista). Regizorul Radu Potcoava, are o motivatie foarte clara pentru care a ales altfel cuplurile: “ Daca Luminita ar fi facut cuplu cu Marian, ar fi fost un employ, ar fi fost genul de rol pe care ea sties a-l faca foarte, foarte bine si m-am gandit sa-I propun altceva, un alt gen de rol. Lucrul care m-a facut sa ma gandesc la asta a fost prima secventa din Pozitia copilului, cand ea sta la masa, e o gazda primitoare, dar simti asa ca e cu doua fete si danseaza foarte frumos... am zis ca ea ar putea fi o Suzana Vranceanu foarte buna. La fel si cu dnul Diaconu, mi-am propus sa nu fie baiatul bun din filmele anilor 80, nici macar Ovidiu din Filantropica.”
Cu cele doua gazde binevoitoare, personaje bine conturate de Radu, incepe delirul din casa familiei Vranceanu. Dincolo de complezenta afisata de acestia, climaxul se petrece la masa, o secventa cu greutate in care se confrunta ambele familii, iar Ionut are rabufnirea suprema. Secventa a fost programata o zi intreaga, era o cina cu familiile reunite in care se stabileau detaliile pentru nunta. Ionut este cel care cedeaza nervos si isi pune viitorul socru la punct, simtind presiunea si vazand toate aranjamentele de nunta facute de parintii Marianei, fara acordul mirilor. Nu a fost o secventa simpla deloc, evident ca nu au lipsit nici momentele de umor ad-hoc, inerente intr-o scena lunga si cu multe personaje . Ioana Blaj isi aduce aminte de scena pe care o si povesteste detaliat:
“ Filmasem deja 12 ore acelasi lucru si la ultimul cadru eram atat de obositi si incarcati incat nimeni nu se mai putea concentra. In timpul cadrului, dupa ce s-a dat actiune, i-au cazut cerceii din ureche dnei Gabriela Popescu, moment in care s-au auzit numai pufnituri de ras. Am dus secventa mai departe pana la un moment dat cand eu trebuia sa fiu serioasa si trista si m-am intors spre dna Gabi si am vazut cum ii sar umerii de ras, moment in care m-a busit si pe mine rasul foarte tare. Ala a fost un moment misto pentru ca toata echipa era pe jos. “ De altfel, echipa a avut mereu un tonus foarte bun, iar starea de bine era prezenta tot timpul in vila din Pipera- un etaj deservea birourilor de productie, celelalte doua erau dresuite in functie de secventele care urmau sa se fimeze.

O prezenta discreta a fost cea a Luminitei Gheorghiu pe care o regaseai de cele mai multe ori pe un scaun, in afara cadrului, cu textul in mana sau repetand cu colegii de platou. Cea mai spumoasa secventa ramane cea in care Marian Ralea, este adus in casa si intampinat de numeroasa familie a gazdei, cu totii precipitati pentru ca tocmai cuscrul nu a fost crutat de bodyguard-ul care pazea casa, moment in care incepe circul; este admonestat si chiar luat la bataie pe rand de toti ai casei, totul degenerand intr-o bataie generala ca in filmele cu Stan si Bran. Din fericire, nu au fost victime, doar Ioana Blaj a suferit niste zgarieturi si cateva vanatai.
Pentru cuplu din film, Mariana si Ionut, momentul cel mai tensionat este atunci cand Mariana pleaca nervoasa cu masina si face accident. Este o premiera si pentru Ioana Blaj, sa urce intr-o ambulanta si sa primeasca primele ingrijiri medicale, asa cum marturiseste chiar ea: “A fost prima data cand am intrat in ambulanta si mi s-a parut foarte dubios ca in momentul in care m-au luat doctorii sa imi explice despre cum o sa imi fac si ce o sa imi faca, simteam toate lucrurile alea “pe mine” ca si cum mi s-ar fi intamplat in mod real. ..iar cand mi-au pus gatarul ala si am vazut ca nu prea mai pot sa inghit, a fost o senzatie foarte reala, ca-i pe bune( rade). A fost crunt si momentul in care m-au scos din masina pentru ca eu tot timpul m-am temut de accidente de masina( cand eram mica ziceam ca o sa mor la 26 de ani intr-un accident de masina). Iata ca am fost pusa in fata faptului implinit- a trebuit sa filmez lucru de care poate imi este cel mai frica in viata asta.. toate momentele gen cand ma ridicau pe targa cu “1,2,3..si..”, imi lipeau toate ventuzele alea de monitorizare. Sa nu mai zic ca mi-au facut niste vanatai… oamenii aia se lupta pentru orice secunda si nu mai au grija sa nu te invineteasca pe tine, sa nu iti mai intoarca un deget, asa ca am ramas cu vanatai dupa filmarea din noaptea aceea.”



Comunicat de presa


Copyright © 2012 - 2018 InterComFilm. Toate drepturile rezervate

Pagină web realizată de EyeProduct